Ta strona korzysta z plików cookies, zgodnie z Polityką prywatności. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na ich wykorzystanie.
data publikacji: 05 wrz 2023

Rozwijanie pozytywnego myślenia: Ćwiczenia i metody.

Czym wyróżnia się psychologia pozytywna? Dlaczego zgodnie z nią warto dostrzegać uroki codzienności i swoje mocne strony, nawet jeśli pojawiają się takie okoliczności, jak np. utrata pracy, choroba, śmierć kogoś bliskiego, problemy wychowawcze czy trudności w związku? W jaki sposób można budować zdrowe podejście do życia? Jakie kompetencje warto rozwijać, aby myśleć o przyszłości z nadzieją? Oto przykładowe ćwiczenia i metody, z których można skorzystać!

Co oznacza pozytywne myślenie?

To inaczej podejście do życiowych wyzwań z optymistycznym nastawieniem, jednak bez ignorowania lub ukrywania negatywnych aspektów życia. Oznacza to, że nie musimy zakłamywać rzeczywistości i przerzucać odpowiedzialności za wszelkie niepowodzenia na czynniki zewnętrzne. Pozytywne myślenie zależy od sposobu prowadzenia dialogu wewnętrznego i wiąże się mocno z własnym poczuciem wartości.

Jak zacząć myśleć pozytywnie, czyli co zrobić w praktyce?

Przede wszystkim trzeba postawić sobie cel i rozpocząć działanie, które do niego zaprowadzi. Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych zasad, jakie można wprowadzić w życie.

  1. Jednym z pierwszych kroków powinno być szczere poznanie siebie, na przykład przez lekturę książek o tematyce psychologicznej.
  2. Kolejnym działaniem będzie uzyskanie informacji na temat tego, w jaki sposób postrzegają Cię inni ludzie. Na tej podstawie możesz się dowiedzieć, czy jest coś, nad czym warto popracować, aby stać się lepszą wersją siebie.
  3. Dobrym pomysłem jest również spisywanie tego, za co jesteś wdzięczny każdego dnia. Kiedy po pewnym czasie wrócisz do swoich zapisków, możesz uświadomić sobie, ile dobrych chwil Cię spotkało.
  4. Innym ćwiczeniem jest zadbanie o własne wewnętrzne dziecko. W tym przypadku chodzi o kontakt ze swoją radosną, dziecięcą częścią, która cechuje się spontanicznością oraz zdolnością do bycia „tu i teraz”.
  5. Warto sporządzić sobie listę małych przyjemności, jakie wywołują Twoje zadowolenie, a jednocześnie nikomu nie szkodzą – i w miarę możliwości włączyć te aktywności do planu dnia.
  6. Nie mniej ważne i pomocne jest dbanie o relacje. Warto pracować nad tym, aby kontakt z innymi ludźmi był jak najlepszy. Należy przy tym zastanowić się nad tym, z jakimi osobami na co dzień spędzasz wolny czas. Ich stosunek do życia ma duży wpływ na Twoje samopoczucie.
  7. Dobrym ćwiczeniem jest także spojrzenie na siebie jak na swojego przyjaciela, współczucie i szczere kibicowanie sobie w trudnych sytuacjach. W ten sposób łatwiej wypracować odporność psychiczną.
  8. Przez rozwój inteligencji emocjonalnej, czyli między innymi świadomość tego, co myślisz, mówisz, robisz i czujesz – a także przez świadome ucinanie nieprzyjemnych rozważań – również możesz zacząć myśleć zdecydowanie optymistyczniej.
  9. Należy poznać własne wartości i potrzeby. Dzięki temu łatwiej jest czasami odpuścić to, nad czym się nie ma kontroli, a także postawić komuś granice lub mu odmówić. To także dobra droga do tego, by zrezygnować ze zbędnych działań i wybrać najlepszy dla siebie kierunek rozwoju.
  10. Aby zwiększyć swój optymizm, dobrze jest też otaczać się pozytywnymi, ale realistycznie brzmiącymi, słowami i zwrotami. Częste powtarzanie zgodnych z prawdą, a jednocześnie motywujących zdań może ułatwić wytrwanie w nieustannej pracy nad sobą.

Co daje pozytywne myślenie?

Pomaga sobie radzić z trudnymi wydarzeniami w życiu. To swego rodzaju klucz do sukcesu, ponieważ wpływa na sposób postrzegania siebie i świata. Wiele osób uważa, że każdy ma w sobie potencjał, który może przekuć na sukces. Wystarczy tylko odpowiednie nastawienie – pozytywne myślenie i rozsądne działanie – a wówczas w życiu może wydarzyć się wiele niesamowitych rzeczy. Ponadto optymistyczne podejście:

  • zmniejsza poziom stresu,
  • zwiększa odporność psychiczną,
  • poprawia samopoczucie fizyczne,
  • ogranicza ryzyko chorób układu krążenia,
  • przyczynia się do lepszego snu i skuteczniejszego wypoczynku,
  • pomaga budować zdrowe relacje.

Osoby przyzwyczajone do swojego negatywnego nastawienia nie staną się optymistami z dnia na dzień. Wprowadzając jednak powyższe ćwiczenia, są w stanie zmieniać swoje myślenie na pozytywne. Z kolei optymistyczne podejście do życia i uwierzenie w siebie oraz swoje możliwości jest solidną podstawą do budowania poczucia własnej wartości i kluczem do osiągnięcia sukcesu, a także motorem do podejmowania przemyślanych działań i realizowania ambitnych celów.

Zobacz inne nasze artykuły

  • Psychoterapia dzieci i młodzieży: Wyzwania i korzyści

    data publikacji: 25 sie 2023
    czytaj dalej >>
  • Jak radzić sobie z lękiem i stresem w codziennym życiu?

    data publikacji: 05 sie 2023
    czytaj dalej >>
Zobacz wszystkie